وبلاگ

چراغ و پنل سقفی – نقد و بررسی

پنل smd

چراغ و پنل سقفی ال ای دی (LED)، پنل‌های نازکی هستند که نور کاملاً یک نواختی را در سراسر سطح خود منعکس می‌کنند. و البته می‌توان از آنها برای اکثر مکانها و نورپردازی های عمومی استفاده کرد. این محصولات عمدتاً  جایگزین مناسبی بجای لامپ‌های فلورسنت یا مهتابی در سقف‌های کاذب می باشند. به همین دلیل اکثر آنها در ابعاد 600x600mm و 1200x600mm تولید و دو اندازه رایج برای استفاده در سقف‌های کاذب هستند.

 البته امروزه چراغ و پنل سقفی توسط تولیدکنندگان مختلف با ابعاد و اشکال متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. با توجه به طراحی آنها، این محصولات روشنایی را می‌توان به صورت توکار یا روکار نصب نمود و از طریق یک درایور (یک درایور در هر پنل) به جریان الکتریکی موجود در ساختمان متصل کرد. شما کاربر عزیز اگر مترصد خرید انواع پنل ال ای دی سقفی روکار، توکار، گرد و مربع هستید؛ مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

این محصولات در سه طیف رنگی گرم یا آفتابی، دی لایت و مهتابی یا سرد موجود هستند. رنگ سفید یا مهتابی پرفروش ترین و مناسب‌ترین رنگ نور برای فضای اداری می باشد. رنگ نور دی لایت بدلیل نزدیکی به نور طبیعی یا نور خورشید معمولا برای نورپردازی فضای خانه مناسب هستند. پنل‌های ال ای دی سقفی با رنگ نور آفتابی برای نورپردازی محیط‌های گسترده و بزرگ مثل فروشگاه های زنجیره ای که نیاز به جلب توجه خریدارن به محصولات است کاربرد زیادی دارند.

پنل سقفی

تفاوت و تمایز پنل های LED از سایر چراغهای سقفی

1- طراحی: پنل‌های LED عموماً مسطح هستند، طراحی باریک آنها لزوم استفاده از لامپ‌های LED فشرده در داخل آنها است. مزیت اصلی این چراغها این است که منبع نور (لامپ) در داخل محفظه قرار می‌گیرد و دکوراسیون داخلی جذابتری ایجاد می‌کند. از آنجایی که نور این محصولات به صورت یک دست در محیط انعکاس می‌یابد به بزرگتر نشان دادن اتاق کمک می‌کند. در نتیجه، پنل‌های LED حتی در اتاق‌های کوچک نیز جذابیت دارند.

2- نورپردازی: برخلاف منابع نور نقطه‌ای مانند لامپ‌های رشته‌ای، پنل‌های ال ای دی سقفی روکار، توکار، گرد و مربع کل سطح فضای مورد نظر را کاملا یکنواخت و بدون تابش نور شدید روشن می‌کنند. این محصولات با استفاده از دیفیوزر قوی از شدت نور لامپ ال ای دی می‌کاهند و نوری نرم و ملایم در محیط منتشر می‌کنند که باعث خستگی چشم افراد نمی‌شود.

3- درجه حفاظت: پنل‌های ال ای دی دارای کد IP به تناسب نوع محصول هستند. که با کمک این کد مشخص می‌شود محل نصب پنل‌ها و میزان تماس آنها با رطوبت باید تا چه اندازه‌ای باشد. به عنوان مثال، IP44 بیان دارد؛ محصول در برابر نفوذ اجسام خارجی بزرگتر یا مساوی 1 میلی متر و نفوذ آب مقاوم است. این موضوع باعث شده مصرف کننده انتخاب صحیحی داشته و با خیال آسوده از محصول در محیط‌‌هایی که رطوبت بیشتری دارند مثل پارکینگ و فضای بیرونی استفاده کند.

4- شکل ظاهری متنوع: پنل‌های ال ای دی مربعی برای دفاتر کوچک، اتاق بیمارستان‌ها و کلاس مدارس انتخاب مناسبی هستند. پنل‌های مستطیلی اغلب در دفاتر بزرگتر، سالن مدارس و فروشگاه‌های بزرگ نصب می‌شوند، در اما پنل‌های گرد برای فضاهایی مانند راهروها و فضاهای خانگی مناسب هستند.

 

مزایای خرید و استفاده از پنل‌های LED سقفی روکار و توکار:

1- چراغ‌های سقفی LED وزن کمتری به نسبت  چراغ‌های سقفی معمولی دارند.
2- شعاع نوری یا روشنایی چراغ سقفی LED بسیار بیشتر از چراغ‌های سقفی معمولی است.
3- اشکال و رنگ نور متنوع.
4- ایمن‌ بیشترتر بدلیل نصب در داخل سقف و داشتن محفظه خارجی
5- فاقد تشعشع مضر و موثر بر پوست و سلامتی انسان 
6- چراغ‌های سقفی ال ای دی نسبت به چراغ‌های معمولی 75 تا 90 درصد برق کمتری دارند.
7- طول عمر چراغ‌های سقفی LED بیش از 25 برابر بیشتر از چراغ‌های سقفی معمولی است.
8- ال ای دی در مقایسه با لامپ‌هایی که حدود 90 درصد انرژی را به صورت گرما هدر می‌دهند، گرمای بسیار کمی تولید می‌کند. 
7- این چراغ‌ها ایمنی مناسبی دارند و مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی می‌شوند.
8- از نظر ابعاد فضای کمتری به نسبت  لامپ‌های سنتی و چراغ‌های سقفی اشغال می‌کنند.

9- پنل LED نسبت به لامپ معمولی فضای بیشتری را با کیفیت نور قویتر روشن می‌کند. 
10- چراغ ال ای دی نور را در زوایه 180 درجه‌ای منتشر کند؛ اما سایر چراغ‌ها به گونه‌ای هستند که نور را با زاویه 360 درجه ساطع می‌کنند. 
11- امکان دیمر کردن اکثر پنل های ال ای دی سقفی روکار و توکار وجود دارد.
12- پنل LED سقفی بصورت آنی روشن می‌شود و زمان اضافی برای گرم کردن یا تأخیر برای رسیدن به نور 100٪ صرف نمی‌شود.
13- چراغ‌های LED سقفی با روشن و خاموش شدن مکرر مشکلی ندارند و این موضوع تاثیری بر طول عمر LED نخواهد داشت.
14- پنل‌های سقفی LED دارای UV صفر درصد می باشند؛ به همین دلیل آنها به عنوان چراغ سازگار با محیط زیست معرفی می‌شوند.
15- ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی چراغ‌های سقفی LED بسیار پایین است. لذا آنها را برای استفاده در مکان‌هایی که ولتاژ نوسانی دارند مناسب می‌کند.
16- پنل‌های ال ای دی روکا، توکار، گرد و مربع می‌توانند در شرایط آب و هوایی شدید، مانند هوای بسیار گرم یا هوای سرد و البته شرجی کار کنند.
17- چراغ‌های LED سقفی در طیف وسیعی از دمای رنگ همبسته (CCT) موجود هستند، به این معنی که کاربر می‌تواند بسته به نیاز خود رنگ زرد تا سرد را خریداری کند.
18- توزیع روشنایی در محیط توسط چراغ‌های سقفی ال ای دی به طور یکنواخت صورت می‌پذیرد.
19- طول عمر متوسط پنل‌های LED بین 6000 ساعت تا 50000 ساعت است در حالی که طول عمر تخمینی یک لامپ معمولی حدود 1500 ساعت است! 
20- پنل‌های ال ای دی فاقد هرگونه پرش، تداخل RF و سوسو زدن هستند و بهترین کیفیت نور را در اختیار قرار می‌دهند.
21- بدنه این محصولات از آلومینیوم  است؛ این موجب می‌شود که حرارت تولیدی توسط لامپ ال ای دی به محیط اطراف پنل منتقل و از سوختن لامپ جلوگیری کند.

نکاتی که قبل از خرید پنل ال ای دی سقفی روکار، توکار، گرد و مربع باید در نظر بگیرید:

هدف: برای چه منظوری چراغ ال ای دی سقفی خریداری می‌شود.
بررسی قیمت‌ها: قیمت پنل‌های LED متناسب با نوغ کاربرد دائم در حال تغییر است، بنابراین حتماً باید کیفیت و استاندارد مقاوتی پنل را در نظر گرفت.
طول عمر: در هنگام خرید توجه به طول عمر پنل ال ای دی سقفی گرد، مربع، روکار و توکار منظور گردد. معمولا عمر چراغ باید بیش از 15000 ساعت باشد.
کیفیت نوردهی: شدت روشنایی LED باید یک دست، موزون و از توان تابشی مناسبی برخوردار باشد.
دمای رنگ: در هنگام خرید دمای رنگ مورد نیاز خود را تهیه و بهترین نمونه را خریداری کنید.
سازگاری دیمر: اگر به نور ملایم علاقه دارید، پنل LED باید سازگار با سیستم دیمر باشد.
اندازه: در هنگام خرید پنل ال ای دی سقفی، حتماً به اندازه برش سقف توجه کنید.
گارانتی: هرچه محصول تولید شده با گارانتی و ضمانت بیشتری ارائه شود مطمئناً محصول مورد نظر از کیفیت بالاتری برخوردار است.
روش نصب: پنل‌های ال ای دی سقفی توسط تولیدکنندگان در دو مدل روکار و توکار طراحی می‌شوند که محصولات توکار برای استفاده در سقف‌های کاذب و محصولات روکار برای نصب و استفاده در سقف‌های عادی کاربرد دارند.

چراغ و پنل سقفی روکار

روش نصب پنل ال ای دی روکار و توکار:

پنل‌های با ابعاد 60 * 60 روش نصب آسان و راحتی دارند. آنها در سقف‌ کاذب جایگزین یک شبکه تایل می‌شوند. چراغ‌های توکار با ابعاد کوچکتر بعد از این که سایز برش مناسب آنها در سقف ایجاد شد؛ با استفاده از گیره‌های نگهدارنده فنری در محل مورد نظر نصب و محکم می‌شوند. برای نصب پنل‌های ال ای دی روکار هم ابتدا گیره نگهدارنده آنها با استفاده از پیچ و رولپلاک به سقف متصل و سپس خود پنل به این گیره متصل می‌گردد.

اجزای تشکیل دهنده پنل LED:

  • قاب پنل led: فریم و قاب این محصولات اغلب از جنس آلومینیوم است و وزن بسیار کمی دارد. آلومینیوم مانع نشت نور و گرما به خارج از پنل می شود. برخی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های تولید، برای ساخت فریم از PVC استفاده می‌کنند.
  • تراشه‌های ال ای دی: مهم‌ترین جزء پنل led سقفی، تراشه‌های آن است. بدون وجود تراشه‌ها، نوری وجود نخواهد داشت.
  • صفحه هدایت کننده نور: میزان نور خروجی و کیفیت آن به این بخش از پنل بستگی دارد.
  • دیفیوزر: این بخش انتشار نور را عهده‌دار است و در قسمت جلوی پنل قرار گرفته است. وظیفه اصلی دیفیوزر، توزیع و انتقال نور یکنواخت به تمام قسمت‌های مختلف در سطح پنل است.
  • صفحه بازتابنده نور: یک نوع صفحه انعکاسی در این پنل‌ها قرار گرفته است و خاصیت بک لایت بودن پنل‌ها نیز به این بخش برمی‌گردد. این لایه که از مواد نانوتکنولوژی ساخته می‌شود، بازتاب نور را بهبود می‌بخشد. صفحه باتاب دهنده نور می‌تواند نور را تا ۹۰ درصد انعکاس دهد.
  • درایو پنل led سقفی: این بخش جریان یکنواخت و استانداردی را برای پنل فراهم می‌کند. درایو LED، برق شهری ۲۲۰ ولت از نوع AC را به ۱۲ ولت از نوع DC تبدیل می‌کند.

خرید پنل ال ای دی سقفی:

شما مشتری عزیز می‌توانید به منظور استعلام قیمت، دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع پنل ال ای دی سقفی روکار، توکار، گرد و مربع با کارشناسان فروش لایت نو در تماس باشید. فراموش نکنید فروشگاه اینترنتی لایت نو واقع در بازار صنایع الکتریک ایران – لاله‌زار – واقع است و بعنوان نماینده رسمی شرکت‌های تولیدی این محصولات درخدمت شما می‌باشد. امیدواریم با ما خریدی به‌صرفه و مطلوب را تجربه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید