وبلاگ

تفاوت تراشه 3528 و 5050 در ریسه‌ های LED

چیپ LED

نامگذاری تراشه­های SMD 5050 و SMD 3528 ریسه­های LED، با ابعاد آنها متناظر است. در واقع نامگذاری این تراشه‌ها بر اساس ابعاد آنها صورت پذیرفته است.

تراشه های ریسه‌های ال ای دی SMD 3528:

همانطور که ذکر شد تراشه ریسه ۳۵۲۸ LED با توجه به ابعاد آن نامگذاری شده است. پس ابعاد این تراشه 3.5×2.8mm می‌باشد. اندازه کوچک تراشه‌های ۳۵۲۸ این اجازه را می‌دهد تا بسیار نزدیک به یکدیگر بر روی نوارهای LED نصب و قرار گیرند. این نزدیک بودن در مقایسه با نوار LED 5050، جلوه نوری نرم‌تری ایجاد می‌کند. هر چیپ شامل یک دیود ساطع کننده نور است که برای تولید تقریبا ۴ لومن در حدود 0.08 وات استفاده می‌کند.

ریسه‌های ۳۵۲۸ برای نورپردازی برجسته و تزئینات انتخاب مناسبی هستند، اما معمولاً به عنوان منبع نور اولیه استفاده نمی‌شوند. آنها معمولاً در طراحی و نورپردازی داخلی مانند روشنایی راه پله، نورپردازی زیر کابینت، نورپردازی رسانه ای و غیره استفاده می شوند. از آنجایی که هر تراشه فقط دارای یک دیود ساطع کننده نور است؛ نوارهای نور ریسه‌های ۳۵۲۸ تک رنگ هستند. نوارهای نور LED 3528 برند لوپ لایت در رنگ های سفید سرد، سفید گرم، قرمز، سبز و آبی تولید می‌شوند.

لازم بذکر است LED های ۳۵۲۸ مقرون به صرفه‌ترین راه حل نوار LED هستند و همچنان نورپردازی با کیفیت مناسب را برای طراحان در پروژه‌های کسب و کار یا دکوراسیون خانگی به ارمغان می‌آورند.

 

ریسه لوپ لایت

تراشه های ریسه‌های LED SMD 5050:

ریسه 5050 LED نیز با توجه به ابعاد تراشه نامگذاری شده است. یعنی ابعاد این تراشه ۵٫۰×۵٫۰mm می‌باشد. اندازه بزرگتر تراشه ۵۰۵۰ بدین معنی است که فاصله آنها از ۳۵۲۸ بیشتر است. اما در حقیقت نور بیشتری در هر تراشه تولید و ساطع می‌شود. هر چیپ شامل ۳ دیود منعکس کننده نور است و تقریباً برای تولید حدود ۱۲ لومن ۲۴/۰ وات انرژی مصرف می‌کند. از آنجایی که ۵۰۵۰ دارای ۳ دیود ساطع کننده نور است‌؛ می‌توان از آن در چراغ های نواری تک رنگ یا چند رنگ استفاده نمود.

 یک تراشه تک رنگ ۵۰۵۰ شامل ۳ دیود هم رنگ است که نور بیشتری نسبت به نوار ۳۵۲۸ دارد. از طرف دیگر، یک تراشه ۵۰۵۰ چند رنگ شامل یک دیود قرمز، یک دیود آبی و یک دیود سبز(RGB) است. پس روشنایی دیودهای جداگانه روی یک تراشه را می توان برای تولید هر طیف رنگی تنظیم کرد. نوارهای LED چند رنگ ۵۰۵۰ نیاز به استفاده از کنترلر LED RGB دارند. در حالی که چراغ های LED تک رنگ را می توان مستقیماً به منبع برق DC متصل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید